אני בהריון! איזה כיף?

לפני חודשיים עשיתי בדיקת הריון. הייתי כל כך נרגשת. בציפייה אדירה. התהליך המופלא הזה של הבאת חיים לעולם הוא פשוט נס הבריאה. אבל כל זה היה לפני חודשיים. מאז דברים השתנו לחלוטין. השמחה הפכה לפחד. כל תזוזה או תחושה מוזרה מעלה בי מחשבה שמשהו לא בסדר, משהו לא תקין. כל האסונות והמחלות האפשריות עולות לי לראש ואני פשוט לא מצליחה להרגיע אותן. תמיד ראיתי נשים בהריון וכולן קרנו מרוב אושר. מה לא בסדר איתי? האם הריון לא אמור להיות משמח?

מה לא בסדר איתי? האם הריון לא אמור להיות משמח?

אם את מרגישה כמוני אז כנראה שאת סובלת מחרדת הריון. רוב הנשים מודעות לכך שיש תופעה שנקראת דיכאון לאחר לידה אבל ישנם מצבים שבהם החרדה צצה עוד בשלב ההריון. כשבדקתי מצאתי שיותר מ -1 מתוך 10 נשים בהריון חשות חרדה בשלב כלשהו במהלך ההריון. נכון, זה טבעי ונורמלי להתרגש ואפילו מעט לחשוש מהלא נודע. הבעיה מתחילה ברגע שהחרדה משתלטת ומפריעה למהלך התקין של החיים.

ישנם תסמינים מגוונים לחרדה במהלך ההריון ביניהם ניתן לזהות תחושת חרדה בלתי נשלטת, דאגת יתר לבריאותך או לבריאות התינוק, חוסר יכולת להתרכז, עצבנות, שרירים מתוחים ובעיות שינה. לעיתים החרדות אף מלוות בהתקפי חרדה או פאניקה. התקפים אלו עלולים לקרות ללא כל סימנים מוקדמים והסימפטומים עשויים להיות מאוד פיזיים כגון דופק מואץ, זיעה קרה, סחרחורות, קוצר נשימה וכו'. תסמינים אלו בדרך כלל לא פוגעים בעובר אך עלולים להחמיר את החוויה הקשה עבור האם החרדה.

כל אחת יכולה לפתח חרדה במהלך ההריון אך ישנם גורמי סיכון העשויים לתרום לכך כגון: היסטוריה אישית או משפחתית של חרדה או התקפי פאניקה, טראומה קודמת, שימוש בסמים מסוימים, לחץ עודף בחיי היומיום. במקרים קלים של חרדה אין צורך בדרך כלל בטיפול כלשהו אבל תמיד טוב לשתף מישהו קרוב או אפילו את הרופא המטפל ולו רק בכדי להיות תחת מעקב ותשומת לב של איש מקצוע.