מותר או אסור ללמוד קבלה?

שאל את עצמך: כשאתה שומע את המילה קבלה מה זה אומר לך? משהו מיסטי, אחרים אולי יחשבו משהו שקשור לדת או סוג של לימוד שאסור להתעסק איתו, אחרים יטענו שמותר רק מעל גיל 40 ללמוד, מסוכן, לא ברור ועוד.

בואו ביחד נחקור קצת את הנושא. בעל הסולם הגדיר כך את חוכמת הקבלה: "כי חכמה זו היא, לא פחות ולא יותר, רק סדר של שרשים, המשתלשלים ע"ד קודם ונמשך, בחוקים קבועים ומוחלטים, המתחברים וקולעים למטרה אחת מאד נעלה, הנקובה בשם "גילוי אלקותו ית', לנבראיו בעולם הזה". (בעל הסולם, מהותה של חוכמת הקבלה). בואו ננסה להבין את ההגדרה הזו ואולי כך נוכל להתקרב קצת יותר למושג חוכמת הקבלה.

בעל הסולם כותב שחוכמת הקבלה היא חוכמה המסבירה דרך חוקים קבועים ומוחלטים את הגורמים, הסיבות והתוצאות של כל דבר לשם מטרה אחת – גילוי אלוקיות לנבראיו. מה הכוונה במילה אלוקיות?

"חוכמת הקבלה מסבירה את הגורמים, הסיבות והתוצאות של כל דבר"

בעל הסולם כותב במאמר אחר על נושא זה: "ע"כ מוטב לנו לבוא לעמק השווה ולקבל את דברי המקובלים, אשר "הטבע" עולה בחשבון "אלהים", דהיינו, במספר פ"ו, ואז אוכל לקרות את חוקי אלקים בשם מצות הטבע". (בעל הסולם, מאמר השלום).

אלהים הוא הטבע (בגימטרייה שניהם 86). נחזור להסבר, אחרי שקצת השכלנו, מהי חכמת הקבלה? חכמת הקבלה היא אוסף של חוקים המסבירים את הסיבות והתוצאות לכל דבר לשם גילוי הטבע לאדם (נברא). מה הכוונה גילוי הטבע לאדם?

אנחנו, בני האדם, "תופסים" את הטבע בחמישה חושים: ראייה, שמיעה, טעם, ריח ומישוש. חוכמת הקבלה מסבירה שהטבע הוא הרבה יותר מזה, חמשת החושים הללו הם חושים בדרגת חי, אנחנו יכולים ללמוד ולפתח בנו חמישה חושים נוספים בדרגה גבוהה יותר, בדרגת האדם, שדרכם נוכל לתפוס עוד חלק מהטבע שאנחנו כרגע לא מודעים לקיומו.

לימוד חכמת הקבלה הוא בוודאי לא לימוד מיסטי או "רוחני" אלא יותר קרוב ללימוד מדעי, ששם יש חוקים והסברים, כל אדם  (אישה או גבר) יכולים ללמוד חוכמה זו.