אילו ויטמינים נחוצים לספורטאים?

להיות ספורטאי זו היא עבודה לאורך זמן, ישנן מטרות קטנות ומטרות גדולות אך הדרך לכולן מלאה בהתמדה ורצון בלתי נגמרים. יחד עם זאת ישנו צורך בשיפור מתמיד של התוצאות, על מנת להגיע להישגים ובדיוק כמו מאמץ האימונים והרצון הבלתי פוסק להשתפר ישנו גם הרצון להגיע לתוצאות טובות יותר גם עם הנתונים הפיזיים והישגים שהגוף שלנו יכול להוביל אותנו אליהם. הרי נכון שאכילה נכונה ומדודה עוזרת בהולכה טובה יותר של הוויטמינים, המינרלים והחלבונים. אך כאשר ספורטאי מקצועי מתאמן ומתחרה ברמה אינטנסיבית, עולה הצורך בהוספה של וויטמינים על מנת להחלים, לשפר ביצועים ולהפיק מהגוף הרבה יותר.

מינרלים

בגוף האדם ישנם כמה מינרלים אשר נחשבים לקריטיים במיוחד בלא מעט פעולות, החל מהעברה של חמצן בין תאי הדם שלנו ועד לחילוף החומרים בגוף שלנו. עם זאת ספורטאים מאבדים זיעה בממוצע הרבה יותר מאדם רגיל, ועקב כך גם עלולים לאבד מינרלים שונים בזמן הזיעה וביניהם מגנזיום שנחשב לחשוב מאוד בכל הקשור לבניית עצם וניצול נכון של הפחמימה. אז מה הם המינרלים החשובים לספורטאים? והאם נדרש חיזוק סידן לספורטאים?

  1. מגנזיום
    כמו שציינו מעל, מינרל מגנזיום אחראי על ניצול פחמימה בצורה יעליה ועם זאת גם על בניית העצם ובקרה על אנרגיית השריר. חוסר במגנזיום עלול להוביל בכיווץ שרירים פתאומי או פגיעה בהולכה העצבית. ניתן למצוא מקורות טבעים למגנזיום החל מאורז חום, דג מקרל, יוגורט דל קלוריות ועוד.
  2. ברזל
    ברזל הינו אחראי על מעבר של חמצן בין תאי הגוף דרך יצירת כדוריות אדומות ושמירה על מעבר תקין של חמצן לאיברים חיונים ולשרירים. חוסר של ברזל מלווה בעייפות, נשירת שיער וכאבי שרירים לכן מינרל זה הינו חשוב עבור ספורטאים. ניתן לצרוך את המינרל דרך מזונות כמו ברוקולי, עלי תרד, קשיו, צימוקים ועוד.

ויטמינים

בנוסף אל המינרלים ישנו ויטמין חשוב לא פחות והוא כמובן B12, אשר אחראי גם כן על יצירת כדוריות דם אדומות, פירוק חומצות שומן ושמירה על רמת האנרגיה. יחד עם ויטמין זה גם ויטמין K2  נחשב לויטמין חשוב מאוד בבניית כלי הדם ובקרישת דם, הוא מצוי בעלים רבים כמו פטרוזיליה ותרד.