מה זה ברוש טוטום?

בשנים האחרונות גינות רבות הפכו לאזורי גידול מעולים עבור מגוון הולך וגדל של צמחים, שיחי תבלין שונים וכמובן עצים מסוגים וארצות שונות. אחד מאותם עצים אשר עשה עלייה לישראל כבר בשנות התשעים, הוא לא אחר מאשר ברוש הטוטום הנחשב גם לעץ ירוק עד. מקורו בדרום אירופה ובישראל הוא מצליח להשתלב אל שלל גינות, מרפסות ואפילו בעיטור והוספת צבע אל מגוון אזורים ברחבי הבית. אך אל גידול שכזה ישנם כמה כללים ומאפיינים שונים שחשוב להכיר לפני שאנו רוכשים ברוש טוטום, שכן גם השימושים בעצים אלו עלול להשתנות בהתאם לאופי הגינה, המרפסת או הבית.

מה זה ברוש טוטום?

העץ שמגיע מדרום אירופה נחשב לדי נפוץ בישראל, הוא יכול לחיות למעלה מאלף שנה וגבוהו נע בממוצע בין חמישה עשר עד שלושים מטרים. העלים של עץ הברוש הינם בצורת קשקשים מהודקים אל הגבעול, כאשר אורכם יהיה בד"כ בין 2 מ"מ עד ל5 מ"מ עם צבע ירוק כהה. פרי של עץ הברוש מוכר לרובנו כאצטרובל, אשר מתחיל בגודל קטן במיוחד ובצבע ירוק וגדל להיות מלא קשקשים המגנים על זרעי העץ. העץ דורש שמש מלאה עד שמש חלקית, עם זאת דרישות המים שלו די נמוכות ונחשבות לבינוניות עד למועטות במהלך היום. העץ גם עמיד בפני קור ונחשב לירוק עד, והאקלים המתאים לו ביותר הוא אזור ההר, השפלה, אזור גבעות ומישור החוף.

שימושים ועוד טיפים

ברוש טוטום מגיע במרבית המשתלות בדלי של 10 ליטר, כאשר גובהו יכול להגיע עד לחמישים סנטימטרים.
עם זאת ניתן למצוא ברוש טוטום גדול יותר במכלים רחבים יותר, עד לכדי קוטר של 35 סנטימטרים כאשר השימוש בעצים אלו יכול להיות בצורה יחדנית או בקבוצה. שכן שורשי העץ אינם תופסים הרבה מקום ומתאימים גם לגידול כגדר חיה, כעצי נוי באזורים שונים בגינה ואפילו כעץ בודד במרפסת או באזור בעל חשיפה גבוהה לשמש בבית. חשוב לזכור כי אם נרצה לשתול את עץ כמו ברוש טוטום נהיה חייב קרקע גירית, חולית, מנוקזת או קרקע חומצית שתוכל לקלוט את העץ בצורה מיטבית. מומלף לרכוש ברוש טוטום במשתלת גן ירק